שולה המוקשים - פיצוצים בזוגיות

   

כמו במשחק הקלאסי "שולה המוקשים" כל אחד מבני הזוג נכנס לזוגיות עם שדה מוקשים משלו, שבו טמונים מטענים רגשיים מחוויות עבר בחייו. בתחילת הדרך כל אחד מהם מכיר את מפת שדה המוקשים האישי שלו, יודע איפה אורבות הסכנות וממה צריך להזהר, ובמודעות לשדה המוקשים של האחר יכול לתכנן את צעדיו בזהירות בתוך מערכת היחסים הזוגית.

ככל שחולפות השנים, תמונת המפה הפנימית הזו הולכת ומטשטשת בזכרון. זה קורה לצד שיגרת החיים השוחקת, העיסוק בענייני הבית, הטיפול בילדים ועומס העבודה, ועקב חילוקי דעות וויכוחים יכולים להתעורר פצעים רגשיים אצל כל אחד מבני הזוג. ככל שאלה מצטברים, נשכחת המודעות ל"שדה המוקשים" הפרטי של כל אחד מהם, ובני הזוג מגלים שהם דורכים על המוקשים של האחר לפעמים אפילו בלי לשים לב, וגורמים בכך פיצוצים ונזקים ביחסים. כל אחד מצפה שבן הזוג שלו יבין אותו, ידע מה להגיד וגם מה לא להגיד בתזמון המדויק, שידע לא לדרוך על המוקשים שלו. הבעיה היא שבני הזוג אינם יכולים לדעת איפה הם ממוקמים. הם רק יכולים לטעות שוב ושוב ולהפעיל פיצוצים מכיוונים לא צפויים, לעיתים מבלי שיבינו מאיזה כיוון מגיע ההדף ועד כמה הנזק עוצמתי.

התיקון והשיקום של היחסים מתחילים, כאשר כל צד לוקח אחריות על שדה המוקשים שלו. בהדרגתיות הוא לומד לזהות ולמפות מחדש את מקום הטמנתם ולהבין למה הם נוטים להתפוצץ שוב ושוב לאורך החיים. רק לאחר חשיפתם אפשר יהיה לפרק אותם, ואז ניתן יהיה להתחיל בסילוק שדה המוקשים הזה גם ממערכת היחסים.

העבודה בקליניקה מתמקדת בחשיפת המוקשים האלה. מיפוי שדה המוקשים נעשה באמצעות בירור חוויות ילדות ואירועים מכוננים, שיצרו אותו מלכתחילה. אז ניתן לזהות גם את ההתנהגויות האוטומטיות, שעד כה הופעלו בצורה לא מודעת וגרמו לשיבושים ולפיצוצים במערכת היחסים, ולהחליפן בכאלה שתומכות ומקדמות תקשורת חיובית. כאשר צד אחד בזוגיות מנטרל את המוקשים האישיים שלו, והדפוסים האוטומטיים שלו פוחתים, הוא למעשה משחרר ומנקה גם את המרחב הזוגי ומאפשר לתקשורת להתחדש במקומות שעד לא מזמן היו מאד נפיצים.

משחק "שולה המוקשים" הזוגי הזה הוא לעיתים אתגר לכל החיים. אבל רק על ידי חשיפה אמיצה של האזורים הרגישים שלנו וריפויים, נצליח לפנות את שדה המוקשים ממערכת היחסים שלנו ולזרוע מחדש זרעי תקשורת בריאה, סובלנות, קירבה והרמוניה זוגית.